Πέμπτη, 15 Νοέμβριος 2018
Home / Κουβεντιάζουμε / Η ζωή μας / Μιλώντας με την «ψυχή»… Άγχος και Κρίσεις Πανικού

Μιλώντας με την «ψυχή»… Άγχος και Κρίσεις Πανικού

Η πίεση των ημερών, η οικονομική στενότητα, οι υψηλές προσδοκίες που έχουν από σένα αλλά και οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας είναι μερικοί σημαντικοί λόγοι για να νιώθει κανείς πιεσμένος. Προσπαθείς να ανταπεξέλθεις επαρκώς σε όλες τις υποχρεώσεις σου, ενώ νιώθεις το χρόνο να σε πιέζει ή τα οικονομικά σου να σε εγκαταλείπουν. Σκέφτεσαι ότι η απόδοσή σου δεν θα είναι η απαιτούμενη – ή αυτή που οι άλλοι αναμένουν από σένα – και νιώθεις ένα κύμα αρνητικών συναισθημάτων να σε πλημμυρίζει. Τα χέρια σου ιδρώνουν, το στόμα σου στεγνώνει, η καρδιά σου χτυπάει σαν τρελή, τα πόδια σου τρέμουν και το μυαλό σου εξακολουθεί να είναι κολλημένο στις αρνητικές του σκέψεις. Νιώθεις πλέον ανίκανος να σκεφτείς λογικά και όλα σκοτεινιάζουν γύρω σου, έχοντας την αίσθηση πως δεν μπορείς να ελέγξεις τον ίδιο σου τον εαυτό. Μήπως όμως αυτή η αίσθηση που έχεις δεν είναι μια απλή ανησυχία για το πώς θα φέρεις εις πέρας τις υποχρεώσεις σου, αλλά μια έντονη κρίση πανικού;

Ας δούμε λοιπόν τι είναι οι κρίσεις πανικού. Πρόκειται για μια ψυχοσωματική κατάσταση κατά την οποία το σώμα μας βιώνει μια ξαφνική εγρήγορση, πολλές φορές χωρίς προφανή αιτία, η οποία χαρακτηρίζεται από έντονα ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα. Το άτομο που βιώνει κρίση πανικού, συχνά δεν αντιλαμβάνεται το λόγο που βιώνει αυτήν την κατάσταση, διότι το άγχος που τον περικλείει αναπτύσσεται υποσυνείδητα, με αποτέλεσμα να ξεσπάει σε χρόνο ανύποπτο. Πριν περάσουμε στα συμπτώματα των κρίσεων αυτών, αξίζει να αναφερθεί ότι η κύρια αιτία των κρίσεων πανικού δεν είναι  τα πραγματικά γεγονότα αλλά οι αρνητικές σκέψεις που γίνονται γύρω από αυτά. Όσον αφορά τα συμπτώματα, μερικά από αυτά είναι η εφίδρωση, το τρέμουλο μεμονωμένων μελών του σώματος ή και του συνόλου, η δυσκολία στην αναπνοή και υπεροξυγόνωση του εγκεφάλου, οι ταχυπαλμίες, η ζάλη, η ξηροστομία, το μούδιασμα, η αίσθηση λιποθυμίας, ο πόνος στο στήθος και το στομάχι, ο αιφνίδιος τρόμος, ο φόβος του θανάτου, αλλά και η λανθασμένη αντίληψη της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, καθώς το άτομο, κατά τη διάρκεια της κρίσης, ή κρυώνει υπερβολικά ή παρουσιάζει εξάψεις. Είναι προφανές λοιπόν ότι οι κρίσεις πανικού δεν είναι ένα ευχάριστο συναίσθημα. Αντιθέτως, το άτομο νομίζει ότι «τρελαίνεται» και ζει με το φόβο ότι θα βιώσει ξανά ένα τέτοιο επεισόδιο. Έτσι, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος, του οποίου κύριο χαρακτηριστικό είναι ο φόβος για μια νέα κρίση.

Μπορεί οι κρίσεις πανικού να είναι ένας δύσκολος αντίπαλος αλλά σίγουρα δεν είναι ανίκητος. Χρειάζεται προσωπική προσπάθεια τόσο από τον ίδιο τον πάσχοντα, όσο και από κάποιον ειδικό, σε περίπτωση που οι κρίσεις επιμείνουν και δυσχεραίνουν την καθημερινότητα του ατόμου. Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες συμβουλές που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των κρίσεων. Κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου, συστήνεται το άτομο να εστιάσει την προσοχή του σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή μια φανταστική εικόνα, όπως για παράδειγμα στην κίνηση των δεικτών ενός ρολογιού ή στην φανταστική απεικόνιση μιας ήρεμης παραλίας, προκειμένου να αποτρέψει το μυαλό του από το να κάνει άσχημες σκέψεις, νιώθοντας παράλληλα γαλήνη και ηρεμία. Επίσης, για την ασφάλεια του, το άτομο προτείνεται να μείνει σταθερό σε ένα μέρος και να αποφύγει τις μετακινήσεις (λόγω ζάλης), καθώς επίσης και να αναπνέει αργά και βαθιά.

Με τις αργές βαθιές αναπνοές, τα επίπεδα του οξυγόνου στον εγκέφαλο μειώνονται και αυξάνεται το διοξείδιο του άνθρακα, πράγμα που συμβάλλει στην επαναφορά της ομαλής λειτουργίας του εγκεφάλου. Σε αυτήν την περίπτωση, καλό θα ήταν να έχετε μαζί σας μια χάρτινη σακούλα, μέσα στην οποία θα εισπνέετε και θα εκπνέετε. Για να αντιμετωπιστούν στην ρίζα τους οι κρίσεις αυτές, το άτομο πρέπει να προσπαθήσει να κατανοήσει τι ακριβώς είναι αυτό που τον φοβίζει και τον στρεσάρει, προκειμένου να έρθει αντιμέτωπος με την ίδια την αιτία των κρίσεων. Επίσης, φίλοι μου, μην ξεχνάτε ότι εσείς είστε κύριοι του εαυτού σας. Προσπαθήστε να καθησυχάσετε τον εαυτό σας, κάνοντας θετικές σκέψεις. Πείτε του ότι δεν είναι τίποτα, ότι όλα θα πάνε καλά και πως αυτό που του συμβαίνει θα περάσει. Μπορεί η αίσθηση του πανικού να είναι άσχημη, αλλά είναι κάτι που θα περάσει μέσα στα επόμενα λεπτά. Και σίγουρα, με τον καιρό, οι κρίσεις αυτές θα φαντάζουν σαν ένας ξεχασμένος εφιάλτης. Ένας εφιάλτης που επέλεξες εσύ να τον ξεχάσεις.

Της Ελισάβετ Κουτρούλη…

Πανεπιστήμιο Κρήτης- Τμήμα Ψυχολογίας

 

Συντακτική Επιμέλεια: Ιφιγένεια Κίκη

 

Check Also

Ζάχαρη: Που μας βοηθάει;

Aν κάθε φορά που βάζατε ένα κουταλάκι ζάχαρη στον καφέ σας αναλογιζόσασταν τις κατηγορίες που …