Τρίτη, 16 Οκτώβριος 2018
Home / Κουβεντιάζουμε / Μιλώντας με την «ψυχή»… Υπνική παράλυση ή Μόρα: τι είναι και πού οφείλεται

Μιλώντας με την «ψυχή»… Υπνική παράλυση ή Μόρα: τι είναι και πού οφείλεται

Σίγουρα θα έχετε νιώσει κάποια στιγμή στον ύπνο σας το σώμα σας να μουδιάζει και τον εαυτό σας ανίκανο να κινηθεί. Μια εμπειρία όχι και τόσο ευχάριστη, από την οποία ξυπνάτε έντρομοι και χρειάζεστε αρκετά λεπτά για να συνειδητοποιήσετε τι έχει συμβεί. Η αδυναμία να εκτελέσετε οποιαδήποτε κίνηση, από την πιο απλή μέχρι την πιο σύνθετη, συχνά συνοδεύεται από οπτικές πλάνες ή οράματα σε συνδυασμό με κάποιους περίεργους ήχους. Τότε έχετε βιώσει κι εσείς ένα επεισόδιο υπνικής παράλυσης ή την επίσκεψη της – γνωστής σε όλους – Μόρας. Για να δούμε όμως τι ακριβώς είναι ή υπνική παράλυση και που οφείλεται.

Η υπνική παράλυση είναι το φαινόμενο κατά το οποίο το σώμα μας κοιμάται, ενώ ο εγκέφαλός μας είναι εν μέρει ξύπνιος. Η κατάσταση αυτή του σώματός μας, (να βρίσκεται σε συνθήκες ύπνου), όσο και αυτή του εγκεφάλου μας (να είναι σε επαγρύπνηση) έχει ως αποτέλεσμα την ανικανότητα του πρώτου να εκτελέσει τις κινητικές λειτουργίες που δίνονται από τον εγκέφαλο. Με άλλα λόγια, η επίσκεψη της τερατώδους «Μόρας» και η καθήλωση που προκαλεί, δεν είναι άλλη από την αδυναμία του «κοιμισμένου» σώματός μας να υπακούσει στις εντολές του εγκεφάλου μας. Γι’ αυτό και κατά τη διάρκεια της υπνικής παράλυσης δεν μπορούμε να κινηθούμε και αισθανόμαστε αβοήθητοι και ανίκανοι να προστατεύσουμε τον εαυτό μας, γεγονός που προκαλεί φόβο για το συμβάν αυτό.

Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται κυρίως σε άτομα που κοιμούνται λίγες ώρες ή έχουν ασταθή, διακεκομμένο, μη ποιοτικό και ανεπαρκή ύπνο, χωρίς να θεωρούμε μικρής σημασίας το αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Ο ακανόνιστος, μη ποιοτικός ύπνος έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση τέτοιων επεισοδίων. Αυτό συμβαίνει διότι, με τον ακανόνιστο ύπνο, ο εγκέφαλος μας δεν ξεκουράζεται και μένει ξύπνιος, ενώ το σώμα μας πέφτει σε λήθαργο. Παρόλα αυτά, η εμπειρία της υπνικής παράλυσης δεν θα έπρεπε να μας τρομάζει. Είναι κάτι αντιμετωπίσιμο, το οποίο διαρκεί μόνο λίγα λεπτά. Για να δούμε όμως, πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την περιβόητη «Μόρα».

Σε περίπτωση ανάλογου επεισοδίου, αυτό που συνίσταται να κάνουμε, είναι να πούμε στον εαυτό μας πως, αυτό που μας συμβαίνει τη δεδομένη στιγμή είναι κάτι φυσιολογικό και πολύ προσωρινό. Γι’ αυτό δεν υπάρχει λόγος να τρομάζουμε. Καλό θα ήταν να αποφύγουμε τις κινήσεις του σώματός μας μέχρι να τερματιστεί η υπνική παράλυση. Σε αυτό θα βοηθούσε μια ευχάριστη ανάμνηση ή μια φανταστική εικόνα που θα μπορούσαμε να πλάσουμε με τον εγκέφαλό μας. Με αυτόν τον τρόπο, η σωματική παράλυση είναι πιο εύκολο να αντιμετωπιστεί και η αρμονία μεταξύ του σώματος και της εγκεφαλικής λειτουργίας επιτυγχάνεται πιο ανώδυνα.

Όπως καταλαβαίνετε, η υπνική παράλυση δεν είναι κάτι επίφοβο και επιβλαβές. Αντίθετα, είναι μια διαμαρτυρία του σώματός μας για την ποιότητα του ύπνου και της ξεκούρασης που δέχεται. Γι’ αυτό, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βελτιώσετε την ποσότητα και την ποιότητα του ύπνου σας. Κοιμηθείτε 7-8 ώρες χωρίς διακοπές και φροντίστε να κοιμάστε και να ξυπνάτε, κατά προσέγγιση, συγκεκριμένες ώρες. Και μην ξεχνάτε να ακούτε το σώμα σας… Γιατί το σώμα σας σας μιλάει… Να το φροντίζετε και να το αγαπάτε… Να το αγαπάτε γιατί είναι ο οίκος της ψυχής σας… Και εμείς εδώ μιλάμε με την ψυχή μας

 

Της Ελισάβετ Κουτρούλη,

Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Ψυχολογίας

 

Συντακτική Επιμέλεια: Ιφιγένεια Κίκη

Check Also

Μιλώντας με την «ψυχή»… Πώς να κάνω το παιδί μου να διαβάσει για το σχολείο!

Άλλο ένα καλοκαίρι έφτασε στο τέλος του, ενώ το φθινόπωρο έχει μπει για τα καλά. …