Τρίτη, 16 Οκτώβριος 2018
Home / Κουβεντιάζουμε / Μιλώντας με την «ψυχή»… Πώς να κάνω το παιδί μου να διαβάσει για το σχολείο!

Μιλώντας με την «ψυχή»… Πώς να κάνω το παιδί μου να διαβάσει για το σχολείο!

Άλλο ένα καλοκαίρι έφτασε στο τέλος του, ενώ το φθινόπωρο έχει μπει για τα καλά. Εκεί που η καθημερινότητά μας κυλούσε με ρυθμούς χαλαρούς, τώρα καλούμαστε να αντεπεξέλθουμε, όχι μόνο στις απαιτήσεις της δουλειάς μας, αλλά και στα καθήκοντα που έχουμε ως γονείς: το διάβασμα. Όλοι γνωρίζουμε πως το να διαβάζεις ένα παιδί δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η κούραση και των δύο, παιδιού και γονέα, το φόρτο εργασίας και η ανάγκη για ανάπαυση είναι μερικοί παράγοντες που δυσκολεύουν τη συνεργασία τους και την αποτελεσματικότητά της στη διαδικασία του διαβάσματος. Για να δούμε όμως, υπάρχουν τρόποι που μπορούν να κάνουν ένα παιδί να ανταπεξέλθει πιο εύκολα στα μαθήματά του;

  • Δημιουργήστε ένα σαφές εβδομαδιαίο πρόγραμμα

Το διάβασμα, για να είναι αποτελεσματικό, απαιτεί οργάνωση. Μπορείτε λοιπόν, με τη βοήθεια ενός χαρτονιού και κάποιων μαρκαδόρων, να φτιάξετε με το παιδί σας το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των μαθημάτων και των υπόλοιπων δραστηριοτήτων του και να το τοποθετήσετε στο γραφείο του. Έτσι, θα είστε ενημερωμένοι και οι δύο για τις υποχρεώσεις της επόμενης ημέρας. Μην ξεχάσεις να ρωτήσεις το παιδί σου αν είναι σύμφωνο με το πρόγραμμα που φτιάξατε. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που πρέπει να συμβαδίζει με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του παιδιού, γι’ αυτό και οφείλει να έχει άποψη πάνω σε αυτό. Να θυμάσαι ότι το πρόγραμμα καθορίζει αρχικά την δική του καθημερινότητα και έπειτα τη δική σου.

  • Δημιουργούμε μια δομή διαβάσματος

Δεν μελετούν όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο. Κάποια παιδιά προτιμούν πρώτα να τελειώνουν τις γραπτές εργασίες τους και έπειτα να εστιάζουν στο θεωρητικό κομμάτι ή το αντίστροφο. Αφήστε το παιδί σας να επιλέξει μόνο του τον τρόπο που το εξυπηρετεί στο διάβασμά του και εσείς απλά ακολουθήστε το. Μπορείτε ωστόσο να του προτείνετε και εσείς τρόπους που ενδεχομένως να μην έχει σκεφτεί.

  • Θέτουμε μικρούς – εφικτούς στόχους

Εφαρμόζοντας το πρόγραμμά μας, μπορούμε να θέσουμε κάποιους μικρούς στόχους. Τέτοιοι στόχοι θα μπορούσαν να είναι, για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της άσκησης των μαθηματικών μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο ή η επανάληψη των ορθογραφιών όλης της εβδομάδας, κάποια μέρα που θα είχατε συμφωνήσει με το παιδί σας. Οι στόχοι που θέτετε πρέπει να είναι εφικτοί και σαφής, έτσι ώστε να βοηθήσουν το παιδί σας να προσαρμοστεί στη νέα του ρουτίνα και όχι να παραιτηθεί. Δεν χρειάζονται υπερβολές. Χρειάζεται στήριξη και επιμονή. Ακόμα και αν αποτύχει σε κάποιον στόχο, σίγουρα μπορείτε να θέσετε κάποιον άλλον με μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας.

  • Διαβάζουμε μαζί

Όταν διαβάζουμε το παιδί μας, δεν σημαίνει ότι του κάνουμε διορθώσεις και υποδείξεις. Καθόμαστε δίπλα στο παιδί μας και μελετάμε και εμείς μαζί του, σαν να διδασκόμαστε κι εμείς για πρώτη φορά. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί αντιλαμβάνεται ότι είμαστε και οι δύο στην ίδια όχθη. Είμαστε ομάδα και προσπαθούμε να φέρουμε από κοινού εις πέρας μια εργασία. Κατανοούμε την κόπωση και το φόρτο εργασίας του παιδιού μας και το βοηθάμε να κατανοήσει ό,τι το δυσκολεύει ή είναι δυσνόητο, χωρίς να χάνουμε την ψυχραιμία μας. Μιλάμε αργά και καθαρά, σε ήρεμο τόνο.

  • Παραμένουμε συγκεντρωμένοι

Το διάβασμα απαιτεί ενέργεια, εστίαση και συγκέντρωση και καθαρό μυαλό. Φροντίζουμε λοιπόν το περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να μελετήσουμε να πληροί τις προϋποθέσεις αυτές. Κλείνουμε την τηλεόραση, απενεργοποιούμε το ραδιόφωνο, χαμηλώνουμε την ένταση του κινητού μας και αφήνουμε στην άκρη τις σκέψεις που μας απορροφούν. Προσπαθούμε να εξουδετερώσουμε όσους εξωγενείς παράγοντες επηρεάζουν το διάβασμά μας, για το καλύτερο δυνατό – και πιο γρήγορο – αποτέλεσμα.

  • Κάνουμε ένα διάλειμμα

Συχνά το διάβασμα δεν διαρκεί λίγα λεπτά. Είναι μια «ιεροτελεστία» που απαιτεί χρόνο, γι’ αυτό δεν πρέπει να παραλείπουμε κάποια διαλείμματα για ένα μικρό σνακ. Τα διαλείμματα αυτά βοηθούν το παιδί σας να συγκεντρωθεί εκ νέου στα μαθήματά του και να είναι πιο αποτελεσματικό. Καλό θα ήταν τα σνακ κατά τη διάρκεια του διαβάσματος  να είναι πλούσια σε σάκχαρα, καθώς η γλυκόζη είναι σημαντική πηγή ενέργειας για τον εγκέφαλο και βοηθά στη μνήμη και τη συγκέντρωση.

  • Επανάληψις μήτηρ μαθήσεως

Η απομνημόνευση και η εκμάθηση είναι προϊόν… επανάληψης! Εξετάζουμε το παιδί μας πάνω σε αυτά που μελετήσαμε και ελέγχουμε αν και κατά πόσο έχουν γίνει κατανοητά αυτά που μόλις διαβάσαμε. Θα μπορούσατε, ωστόσο, να θέσετε κάποιες μέρες μέσα στην εβδομάδα που θα κάνετε τακτικές επαναλήψεις. Μπορεί τα πλάνα αυτά στο πρώτο άκουσμά τους να συνοδεύονται από ένα γερό ξέσπασμα γκρίνιας, όμως αξίζει τον κόπο. Άλλωστε, η επανάληψη δεν είναι αναγκαίο να γίνεται με το χαρτί και το μολύβι στο χέρι. Υπάρχουν και άλλο τρόποι, σίγουρα πιο διασκεδαστικοί. Γιατί δεν δοκιμάζετε να πείτε την προπαίδεια εναλλάξ, μια εσείς και μια το παιδί σας, πετώντας γρήγορα ένα μπαλάκι ο ένας στον άλλον; Μην ξεχαστείτε, όποιος κρατάει το μπαλάκι, είναι η σειρά του να μιλήσει. Το μπαλάκι «καίει» και πρέπει να το πετάξεις γρήγορα στον άλλον. Το μόνο που έχεις να κάνεις πετώντας το μπαλάκι, είναι να θυμηθείς  γρήγορα (και σωστά) τα γινόμενα.

Τι λες;

 

Της Ελισάβετ Κουτρούλη,

Πανεπιστήμιο Κρήτης – Τμήμα Ψυχολογίας

Check Also

Φρόντισε τον εαυτό σου! Ζούμε Όμορφα!

Διανύουμε μια εποχή δύσκολη και οι περισσότεροι από εμάς όντως επιβαρύνονται υπερβολικά με καθημερινές ευθύνες …