Δευτέρα, 10 Δεκέμβριος 2018
Home / Κουβεντιάζουμε / Μιλώντας με την «ψυχή»… Πώς να καταπολεμήσω το άγχος;

Μιλώντας με την «ψυχή»… Πώς να καταπολεμήσω το άγχος;

Σε μια εποχή γεμάτη αντιξοότητες και υποχρεώσεις, με τους ρυθμούς να τρέχουν αδιάκοπα και τον χρόνο μας να είναι περιορισμένος, νιώθουμε το άγχος να μας κατακλύζει. Τα επίπεδα της κορτιζόλης, της ορμόνης που προκαλεί το άγχος, αυξάνονται σημαντικά με αποτέλεσμα να πλήττεται η λειτουργία του εγκεφάλου μας και να αποδυναμώνεται το καρδιαγγειακό και το ανοσοποιητικό σύστημα με την πάροδο του χρόνου. Για να δούμε όμως, πώς μπορούμε να σταθούμε επάξια απέναντι στο άγχος με κάποια απλά βήματα.

Εντόπισε αυτό που σε αγχώνει. Για να καταπολεμήσεις μια άσχημη κατάσταση, πρέπει πρώτα να εντοπίσεις τις ρίζες της. Προσπάθησε να βρεις τι είναι αυτό που σε αγχώνει και επένδυσε στη διαχείρισή του. Συμφιλιώσου με τον παράγοντα που σε στρεσάρει, επεξεργάσου τον και πες στον εαυτό σου πως δεν είναι τίποτα. Προσπάθησε να έρχεσαι πιο συχνά σε επαφή με τον ίδιο στρεσογόνο παράγοντα και θα δεις, πως, ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα, θα πάψει να σου προκαλεί τα ίδια αρνητικά συναισθήματα. Μπορείς ωστόσο να συμβουλευτείς και κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Ήρεμη, βαθιά αναπνοή. Όταν είμαστε αγχωμένοι, συνηθίζουμε να αναπνέουμε γρήγορα, πράγμα που προκαλεί ένταση, ζάλη και σύγχυση. Γι’ αυτό, κάθισε αναπαυτικά στον καναπέ σου και πάρε ήρεμα μερικές βαθιές ανάσες. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί ο καρδιακός ρυθμός, ο οποίος αυξάνεται όταν τα επίπεδα του άγχους είναι εξίσου αυξημένα. Μην ξεχνάς να εισπνέεις από την μύτη και να εκπνέεις από το στόμα. Επανάλαβε για μερικά λεπτά και θα δεις πως θα νιώσεις καλύτερα.

Κάνε θετικές σκέψεις. Οι σκέψεις μας σχετίζονται άμεσα με το συναίσθημά μας. Όταν αυτά που σκεφτόμαστε είναι δυσάρεστα, είναι αρκετά για να αυξήσουν τα επίπεδα του άγχους στον οργανισμό μας. Προσπάθησε λοιπόν να ενθαρρύνεις τον εαυτό σου και να συμφιλιωθείς μαζί του, λέγοντας του πως όλα θα πάνε καλά. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν τα επίπεδα του άγχους, θα βελτιώσεις τη σκέψη σου και θα την αποσπάσεις από τα στρεσογόνα γεγονότα που την πλήττουν.

Βάλε στη ζωή σου αγαπημένα πρόσωπα. Η συναναστροφή με φίλους αποδεδειγμένα μειώνει τα επίπεδα του άγχους. Μοιράσου μαζί τους τις ανησυχίες σου και συζητήστε. Σχεδιάστε ευχάριστες δραστηριότητες και διασκεδάστε. Με αυτόν τον τρόπο και εσύ θα απαλλαγείς από τις αρνητικές σκέψεις σου, αλλά και ο φίλος σου μπορεί να σου προτείνει διεξόδους για θέματα που σε απασχολούν, τις οποίες εσύ δεν τις έχεις σκεφτεί καν.

Δώσε χώρο στο χορό και το τραγούδι. Η μουσική συμβάλλει θετικά στην καταπολέμηση του άγχους. Έρευνες έχουν δείξει ότι, άτομα που άκουσαν ένα ευδιάθετο τραγούδι πριν εκτεθούν σε μια στρεσογόνο συνθήκη, κατά τη διάρκεια της συνθήκης ανέπτυξαν χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης (ορμόνης του άγχους), σε σχέση με άτομα που δεν άκουσαν μουσική. Όσον αφορά τον χορό, η δράση του είναι ανάλογη με της σωματικής άσκησης, καθώς επιδρά θετικά στην αύξηση της σεροτονίνης (της ορμόνης της ευτυχίας). Γι’ αυτό, χόρεψε!

Δοκίμασε χαλαρωτικά ροφήματα ή μια τσίχλα. Η λουίζα, η βαλεριάνα και η λεβάντα είναι μερικά από τα βότανα που, ακόμα και στη μυρωδιά του, προκαλούν χαλαρωτικές επιδράσεις. Γι’ αυτό προτίμησε κάποιο από τα παραπάνω βότανα, όταν νιώθεις αγχωμένος. Το ίδιο ισχύει και για την μάσηση μιας τσίχλας. Σύμφωνα με έρευνες, μασώντας μία τσίχλα τα επίπεδα του άγχους μειώνονται. Κάποιοι ερευνητές πιστεύουν πως το ρυθμικό μάσημα μπορεί να βελτιώσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο, ενώ άλλοι ισχυρίζονται πως η μυρωδιά και η γεύση της τσίχλας σε βοηθούν να χαλαρώσεις.

Φτιάξε πλάνο. Προσπάθησε να βάλεις την καθημερινότητά σου σε τάξη. Πιάσε ένα χαρτί και ένα μολύβι και γράψε όλα όσα έχεις να κάνεις. Οργάνωσε τις υποχρεώσεις και τις σκέψεις σου. Φτιάξε ένα πρόγραμμα ευέλικτο, το οποίο θα μπορείς να ακολουθείς, χωρίς να σε πιέζει. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφορτιστείς από το άγχος για το πώς θα δομήσεις την ημέρα σου και θα είσαι πιο λειτουργικός. Επίσης θα μπορέσεις να προσαρμόσεις στο πρόγραμμά σου λίγες στιγμές χαλάρωσης και άλλες ευχάριστες δραστηριότητες, όχι απαραίτητα χρονοβόρες, που θα σε βοηθήσουν να αποσπάσεις τη σκέψη σου από τις ανησυχίες της καθημερινότητας.

Άλλαξε τον τρόπο ζωής σου. Η έκθεση στη φύση και τον ήλιο, η προσεγμένη διατροφή και η σωματική άσκηση είναι μερικά από τα συστατικά για να αποβάλλεις το άγχος. Πρόκειται για δραστηριότητες που μειώνουν τα επίπεδα της κορτιζόλης στον εγκέφαλο και αυξάνουν αυτά της σεροτονίνης. Η σεροτονίνη, ή ορμόνη της ευτυχίας, είναι ο νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου που ευθύνεται για την χαρούμενη διάθεση και την ευεξία. Μείωσε την κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης, καθώς η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί μεν να ανακουφίζει από το άγχος, σε άλλο επίπεδο όμως μας κάνει ευάλωτους και πιο καταθλιπτικούς. Η καφεΐνη από την άλλη, προκαλεί υπερένταση, διέγερση, εγρήγορση και ανησυχία, συνθήκες που δεν συμβάλλουν στην καταστολή του άγχους. Μείωσε τα λιπαρά, αύξησε τις φυτικές ίνες και κατανάλωσε προϊόντα ολικής άλεσης. Όταν είμαστε αγχωμένοι, η κατανάλωση προϊόντων ολικής άλεσης μας βοηθάει να νιώσουμε πιο ευτυχισμένοι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς οι υδατάνθρακες ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα,  αυξάνοντας έτσι την σεροτονίνη.

Η ζωή είναι όμορφη για να αφήνουμε να την δηλητηριάζουν οι ίδιες οι σκέψεις μας. Όσο απαιτητική και αν είναι η καθημερινότητά μας, οφείλουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας, να τον προστατεύουμε και να τον αγαπάμε. Μαθαίνουμε να ρυθμίζουμε τις ανησυχίες μας και να τις αντιμετωπίζουμε. Αγαπάμε τον εαυτό μας και πιστεύουμε σε αυτόν. Του λέμε ότι όλα θα πάνε καλά. Και αν το πιστέψουμε, πράγματι θα πάνε. Και μην ξεχνάτε, φίλοι μου, δεν γεννιόμαστε για να είμαστε γεμάτοι με άγχη και υποχρεώσεις. Γεννιόμαστε για να εξελιχθούμε και να κάνουμε τη ζωή μας καλύτερη.

Γεννιόμαστε για να ζούμε όμορφα!

 

Της Ελισάβετ Κουτρούλη,

Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Ψυχολογίας

 

Συντακτική Επιμέλεια: Ιφιγένεια Κίκη

Check Also

Νους & Φαντασία…

Η κάθε κίνηση του ανθρώπινου σώματος ελέγχεται, είτε από το συνειδητό είτε από το υποσυνείδητο …